Khamis, 15 Julai 2010

Batik

Minggu lalu, saya dan kawan-kawan telah menghadiri sesi membuat batik. Kami berasa seronok sekali. Jurulatih batik yang mengajar kami bernama Encik Ika Sarkasi. Dia merupakan anak Encik Sarkasi Said. Kata cikgu, Sarkasi Said ialah pelukis batik yang terkenal di Singapura.

Mula-mula, Encik Ika menunjukkan kami cara melukis batik dengan menggunakan parafin dan canting. Canting yang berisi parafin itu digunakan untuk mengikut lakaran lukisan yang telah dibuat dengan pensel dahulu.


Setelah itu, dia menunjukkan cara mewarnakan lukisan menggunakan berus dan cat warna. Saya dan kawan-kawan kemudian diberi peluang untuk melukis batik. Saya menggunakan pelbagai warna untuk mewarnakan bunga saya. Saya sukakan lukisan yang berwarna-warni.

Selesai mewarnakannya, lukisan itu dikeringkan. Saya berasa seronok dan gembira sekali melihat hasil lukisan batik saya dan kawan-kawan. Kami berasa teruja melihat lukisan masing-masing.
Setelah itu, cikgu menyuruh kami menulis sebuah karangan mengenai pengalaman kami melukis batik. Kami menggunakan 'Wordle' untuk mengumpulkan perkataan-perkataan yang berkait dengan batik sebelum kami menulis karangan.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan