Jumaat, 30 Julai 2010

Bulan Bahasa

Walaupun Bulan Bahasa sudah berakhir, namun saya tidak akan berhenti menggunakan Bahasa Melayu. Saya suka bahasa dan budaya Melayu. Aktiviti-aktiviti yang diadakan dalam kelas Bahasa Melayu telah membuat saya lebih sedar akan keindahan Bahasa Melayu. Saya berasa seronok dapat mencuba pelbagai permainan dan makanan tradisional, berdrama dan juga melukis batik. Saya juga kini tahu apa itu pantun, puisi dan syair.
Aktiviti yang dijalankan telah membuat Bahasa Melayu saya lebih baik. Kosa kata saya juga semakin meningkat. Saya akan terus cuba berbahasa Melayu dengan baik.
Saya telah mencipta serangkap pantun yang bertemakan Indahnya Bahasa Melayu.
Inilah pantun ciptaan saya:
Bulan ini bulan bahasa
Jangan kita memandang rendah
Sentiasa kita mengingatinya
Bahasa Melayu bahasa yang indah
Ya kawan-kawan, marilah kita sama-sama cuba berbahasa Melayu dengan baik.

2 ulasan: