Rabu, 21 Julai 2010

Hari Keharmonian Kaum

Pada Hari Keharmonian Kaum, cikgu telah membacakan kami sebuah buku besar mengenai sambutan hari itu. Kini saya lebih memahami apa maksud Hari Keharmonian kaum.
Saya harus menghormati budaya kaum lain. Walaupun kami berlainan kaum, budaya dan bangsa, kami semua tetap mempunyai perasaan.

Pada hari itu, pelbagai aktiviti diadakan. Antara aktiviti yang ada termasuklah belajar cara membuat epok-epok dan juga menganyam ketupat.




Saya juga belajar membuat kuih bulan dan muruku. Saya berasa seronok dapat mencuba pelbagai jenis makanan juga.














Kawan saya mencuba membuat 'dumpling'. Rupanya macam epok-epok. Cuma, ia bukan digoreng tetapi direbus dalam air panas.



Kawan saya ini cuba membuat murukku. Dia meletakkan tepung yang sudah diadun ke dalam alat membuat murukku.

Seronok sekali dapat mencuba pelbagai makanan tradisional budaya lain pada hari itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan